سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انبار مواد غذایی

نظر

افزایش تمرکز دانش آموزان بوسیله طراحی آموزشی پیک نوروزی و پیک آدینه

این روزها معلمان و سایر عوامل آموزشی می کوشند به کمک طراحی آموزشی در زمینه های مختلف درسی راهکارهایی را جهت ارتقای قدرت تمرکز و دقت دانش آموزان به کار گیرند.

طراحی آموزشی در زمینه های مختلف به معلمان کمک می کند که با تدوین سناریوی تدریس و الگوهای برتر سطح علمی دانش آموزان بالاتر رفته و تدریس و فعالیت های کلاسی با کیفیت بسیار بالاتری صورت بگیرد.

طراحی آموزشی که همان طرح درس در راستای معماری نوین تدریس است می تواند در بسیاری از اوقات راهگشای دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری شود. اگر طراحی آموزشی با دقت و کیفیت بالا تدوین گردد دانش آموزان و معلمین می توانند با یکدیگر تعاملی سازنده داشته باشند و در راستای سند تحول بنیادین و چشم انداز بیست ساله آموزش و پرورش گام های بسیار موثری بردارند.

اما اگر طراحی آموزشی به صورت علمی و استفاده از تجارب همکاران تنظیم نشده باشد نه تنها کمکی به دانش آموزان و معلمین نمیکند ، بلکه فرایند یاددهی و یادگیری را بسیار سخت و دشوار می سازد.

 

طراحی آموزشی و طرح درس بر اساس معماری نوین تدریس ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و هر دو در راستای فعالیت های آموزشی و الگوهای برتر تدریس معلمان طراحی و تنظیم می گردند.

یکی از موارد دیگری که به تمرکز دانش آموزان کمک می کند پیک نوروزی است. پیک نوروزی همانطور که از نامش پیداست مجموعه تکالیف مورد نظر معلمان برای دانش آموزان در ایام تعطیلات عید است. همانطور که می دانیم دانش آموزان علاوه بر تعطیلات نوروز که نزدیک به دو هفته است ، چند روزی را هم خودشان تعطیل می کنند .

که این امر باعث فاصله گرفتن آنها از درس و مدرسه می شود. اینجاست که پیک نوروزی به داد بچه ها می رسد. دانش آموزان با حل روزانه مسائل و سوالات پیک نوروزی به صورت روزانه با کتاب و درس سر و کار دارند و به ناچار گاهی از اوقات به سبب حل برخی از مسائل به کتاب درسی مراجعه می کنند.

به راستی پیک نوروزی ایده ای بسیار قوی و بزرگ به جهت افزایش قدرت تمرکز و توجه دانش آموزان در ایام نوروز بوده است.

دست اندر کاران تعلیم و تربیت می بایست علاوه بر اینکه تکالیف مربوط به پیک نوروزی را هر سال بیش از پیش اجرا نمایند . باید در جهت به روز رسانی فعالیت های مربوط به پیک نوروزی نیز کوشا باشند.

نکته آخر در رابطه با نقش پیک آدینه در افزایش قدرت توجه و تمرکز دانش آموزان در روزهای جمعه و تعطیلات آخر هفته است. معلمان برای دور نشدن دانش آموزان در ایام تعطیلات پایان هفته پیک آدینه را در نظر می گیرند. استفاده از راهکار طراحی پیک آدینه می تواند کمک شایانی در راستای ارتقای سطح علمی دانش آموزان نماید.

پیک آدینه نوعی تکلیف متنوع است که شامل بخشی از همه دروس خوانده شده در طول هفته می شود. و معلمان با ارائه پیک آدینه به دانش آموزان می توانند علاوه بر افزایش قدرت توجه دانش آموزان به تکالیف درسی زمینه مشارکت دانش آموزان با یکدیگر و مشارکت اولیای دانش آموزان با آنها را فراهم نمایند.

با اینکه تاریخچه پیک آدینه زیاد نیست و چند سالی از بوجود آمدن آن بیشتر نمی گذرد ، اما این نوع تکلیف توانسته است خیلی زود جای خود را در میان جامعه معلمین و دانش آموزان و بخصوص دانش آموزان ابتدایی باز کند.

بانک فایل پژوهشی معلمان با ارائه مجموعه تکالیف آماده پیک نوروزی و پیک آدینه و همچنین صدها نمونه طراحی آموزشی راهنمای قابل اعتمادی برای دانش آموزان و معلمان می باشد . و معلمان و دانش آموزان می توانند با مراجعه به این سایت نیاز های آموزشی خود را برطرف نمایند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان